Assessment of Citizens’ Knowledge, Attitudes and Behaviours toward Ecological and Environmental Problems in Morocco for Natural Resources Conservation and Sustainable Waste Management

El-Alami Abderrazak

Chait Abderrahman

Faculty of Sciences Semlalia || Cadi Ayyad University || Marrakech || Morocco.

DOI PDF

Environmental behaviors are essential to ecological conservation and to environmental protection. The objective of this work was to assess knowledge and behaviors toward ecological and environmental problems, to determine the main environmental risks, and to purpose practical solutions for natural resources conservation and sustainable waste management in Morocco. The survey results revealed that rural villagers reported a higher level of ecological knowledge. Nevertheless, the inhabitants continue to overexploit natural resources to survive. They cut trees, transform natural habitats into cultivated land, put livestock into forest to graze, and capture and kill wild animals. The survey results revealed that the urban respondents reported a higher level of environmental knowledge. But a large fraction of the respondents do not use energy efficient light bulbs, do not have low flow water faucets, and do not separate household. In addition, they throw out hazardous materials in household waste, they discharge the expired and hazardous liquids to sewers and they not reuse a fraction of domestic wastewater. Preliminary data collected on waste management systems showed that in rural areas the inhabitants reduce amounts of waste and reuse and recycle a large fraction of waste. Based on this study, we recommend several measures to encourage the conservation behaviors and the sustainable waste management. Because the mosques and the schools are the two main sources of environmental information, we highly recommend working on projects of Eco-Mosques and Eco-Schools.  Keywords: Environmental and ecological challenges, human behaviours, biodiversity protection, water and power conservation, waste management.

تقييم معارف وآراء وسلوكيات السكان اتجاه المخاطر والتحديات البيئية بالمغرب
من أجل حماية الموارد الطبيعية والتدبير المستدام للنفايات

العلامي عبد الرزاق

عبد الرحمان الشائط

كلية العلوم السملالية || جامعة القاضي عياض || مراكش || المغرب

يعتبر السلوك غير المسؤول للإنسان من أهم العوامل التي أدت إلى تفاقم المشاكل البيئية حول العالم. ففي المغرب كما في باقي الدول النامية تسببت الأنشطة البشرية في تدهور الأوساط البيئية والموارد الطبيعية. وأكد عدد لا يحصى من الأبحاث بأن تحسين سلوك الناس هو مفتاح نجاح المشاريع الرامية للحفاظ على الموارد الطبيعية وتدبير النفايات. تهدف هذه الدراسة تقييم معارف وأراء وسلوكات السكان حول أهم التحديات البيئية بمنطقة بني ملال-خنيفرة التي تعتبر منطقة استراتيجية بالمغرب لكونها تحتوي على غابات غنية إحيائيا وتضم ثلث القدرة المائية كما تنتج تلثي الطاقة الكهربائية بالمغرب. بينت نتائج الدراسة أن السكان المحليين بجبال الأطلس لديهم بعض المعارف حول البيئة ولكنهم لا يزالون يعتمدون من أجل عيشهم على أنشطة تهدد الأوساط الطبيعية والتنوع الإحيائي: كقطع الأشجار الغابوية والرعي الجائر واستصلاح الغابات من أجل الفلاحة والقبض وقنص وقتل بعض الحيوانات. كما بينت الدراسة كذلك أن المواطنين رغم توفرهم على معارف مهمة حول الماء والطاقة والنفايات فإن ممارساتهم وسلوكياتهم لا تتطابق مع هذا الوعي. فأغلب المستجوبين لا يحرصون على ترشيد استخدام الماء والطاقة أو التدبير المستدام للنفايات. واعتمادا على نتائج هذه الدراسة فقد تم اقتراح عددا من الحلول العملية لإشراك المواطنين وإكسابهم سلوكيات صديقة للبيئة. اعتمادا على نتائج هذه الدراسة التي بينت أن السكان يعتمدون أساسا على المساجد والمدارس كمصدرين أساسيين للمعرفة والأخبار، فقد قدمنا مشروعا حول المساجد والمدارس الإيكولوجية يعتمد على استعمال الطاقة النظيفة وتدوير المياه وتوعية الناس.  الكلمات المفتاحية: التحديات البيئية، سلوك الإنسان، صون التنوع البيولوجي، الحفاظ على الماء والطاقة، التدبير المستدام للنفايات.

==> أرسل بحثك <==